En ny start i livet!

Efter regn kommer solsken, visst är det så?
Det är lite så jag försöker att tänka och aggera efter. 
Eller så kan man säga så här; sent ska syndaren vakna!
 
Sitter här på sval altan och ska försöka att plita ner lite om mitt liv.......
 
 
 
Jag har äntligen, efter år av tvekan och rädsla, insett att jag är sockerberoende. Sockret har varit min bästa vän, alltid funnits där, i glädje, i sorg, rädsla osv.
Var jag glad åt jag, var jag ledsen åt jag, tyckte jag synd om mig själv åt jag. Det finns ingen ände på alla möjligheter och tillfällen för mig att stoppa i mig socker.
Min resa kan på ett enkelt sett summeras så här;
 
  • Överviktig-sockerberoende
  • Viktnedgång-sockerberoende
  • GBP-operation-EUFORI! Lovord om att ALDRIG mer bli överviktig......
  • Dåligt mående-MIN KROPP BEHÖVER SOCKER!!!
  • Dålig karaktär-lite synd om mig, ge mig socker!
  • Katastrofal viktuppgång!-fortfarande sockerberoende.....
  • TA TAG I LVET-FASEN! Är just där nu, är fortfarande sockerberoende, kommer alltid att vara sockerberoende men är på god väg att lära mig hantera beroendet.
 
Efter noga övervägande har jag valt LCHF-metoden för att komma ur mitt beroende och kunna hantera det.
Mycket debaterad metod jag vet, men det verkar funka på mig och jag mår bra av det.
 
10:e dagen idag utan socker och jag känner mig stark. Skulle ljuga om jag skrev att det varit en dans på rosor, för det har det absolut inte varit. Men jag känner ändå att det kunde varit värre.
Visst, jag har haft mina dippar, humöret svänger enormt, höga berg och djupa dalar om vartannat.
Varit vrålsugen på LÖSVIKTSGODIS, men klarat av att motstå frestelsen. Att lyckas med det är för mig en stor bedrift ska ni veta.
 
Kosten då, vad äter jag egentligen?
Jag äter min egen version av lågkolhydratskost. Jag väljer bort pasta, potatis, bröd, ris och socker så långt det går. Kommer ibland att tillsätta ngn form av proteinbaserad pasta eller dylikt, men ska i ärlighetens namn säga att jag inte varit speciellet sugen på det än.
Jag har även valt att helt reducera bort livsmedel med någon form av sötningsmedel eftersom jag inte riktigt än vet vad som triggar mig. Väljer även bort ganska mycket frukt av samma skäl. Just nu håller jag mig till bär av olika slag vilket verkar fungera bra.
Sen vet jag att man kan hårdra det här med Lchf, men jag har valt att följa min egen väg så får vi se varthän den leder.
 
Här kommer ett exempel på hur min dag kan se ut kostmässigt:
 
Frukost
 
 
Mellanmål
 
 
Lunch
 
 
Middag
 
 
 
Och sist men inte minst min nya bästa kompis, som tar bort sötsuget när det kommer:
 
Renee Voltairs ekologiska och smakfria kokosolja tillsammans med gott kaffe!
 
 
Fortsättning följer............
 
 
 

Kommentera inlägget här :